Onze visie

De wereld door de ogen van een kind levert wonderlijke beelden op. Onbevangen gaan zij op avontuur. Wie ben ik? Waar ben ik eigenlijk goed in? En wat zijn mijn minder sterke kanten? Waar word ik blij van? En waarom voel ik me soms juist verdrietig? Wat gebeurt er allemaal om me heen? Op onze school gaan we graag mee op die ontdekkingsreis van onze kinderen. We geven ze de ruimte om uit te vinden wie ze zijn en waar hun krachten liggen. Onze missie is helder: zoveel mogelijk uit alle individuele kinderen halen, zodat zij hier een mooie tijd beleven en een krachtige toekomst tegemoet gaan!

Daltononderwijs

Onze visie en missie komt niet uit de lucht vallen: basisschool Onder de Wieken is geïnspireerd door het Daltononderwijs. Hierin staat de persoonlijke ontwikkeling van jouw kind centraal. Wij geven ze de vrijheid om te ontdekken en verantwoordelijkheden te pakken. De kinderen op onze school leren samenwerken met verschillende type persoonlijkheden en tegelijkertijd is zelfstandigheid iets waarin ze snel grote stappen zetten. In onze klassen zitten de leerlingen altijd in groepjes, nooit in rijtjes, zoals we dat uit het traditionele onderwijssysteem kennen. Op deze manier gaat het kind sneller een connectie aan met de ander. Iets wat wij graag stimuleren. 

Oud-leerling Amber vertelt:

“In het Daltononderwijs mag je je hele planning zelf indelen, waardoor je je nooit hoeft te vervelen en je eigen niveau en groei kan bepalen. Dat maakt je heel zelfstandig en daar pluk ik nu op de middelbare school de vruchten van.” Benieuwd naar het hele verhaal van Amber? Je leest het hier!

Onze kernwaarden:

     

Samenwerken

Laten we onszelf eens de vraag stellen: hoeveel leerde ik al door samen te werken met andere mensen? Wij durven het antwoord bijna voor je in te vullen: ontzettend veel. Daarom vinden wij het op basisschool Onder de Wieken belangrijk dat onze kinderen niet alleen van ons leren, maar zeker ook van elkaar. Door samen aan taken te werken, ontdekken zij de kracht van sociale vaardigheden, maar ook respect voor de ander af te dwingen. Samen sta je immers sterker!

Onderdelen die bij samenwerken passen: coöperatieve werkvormen, tutorlezen, groepsdoorbrekend werken, projecten, elkaar helpen, complimenten geven.

Zelfstandigheid

Wie zelfstandig door het leven gaat, komt verder. Daarom willen we op basisschool Onder de Wieken de kinderen al in hun jonge jaren een stukje zelfstandigheid bijbrengen. Op deze manier ontwikkelen zij probleemoplossend denkvermogen en gaan zij sterker in hun schoenen staan. Iets wat van grote waarde is voor hun toekomst.

Onderdelen die bij zelfstandigheid horen: zelf je weektaak inplannen, je werk nakijken, je eigen materialen pakken, handelingswijzers gebruiken, uitgestelde aandacht, zelf je werkplek kiezen.

Reflectie

Wie zijn eigen goede en minder goede kanten herkent, kan pas echt verder groeien. Daarom stimuleren wij onze kinderen om na te denken over hun eigen gedrag en werk. Wat doe ik goed? Waar ben ik trots op? En wat lukt mij juist niet helemaal zoals ik wil? Hierdoor krijgen ze meer inzicht in hun eigen leerproces. Soms reflecteren ze alleen, soms met andere leerlingen en soms samen met de leerkracht.

Onderdelen die bij reflectie horen: reflectievragen beantwoorden, het doelenbord, mijn eigen rapport invullen, werk in de reflectiebak leggen, het emotiebord, de Trots Op Map.

Effectiviteit

Wie zijn eigen goede en minder goede kanten herkent, kan pas echt verder groeien. Daarom stimuleren wij onze kinderen om na te denken over hun eigen gedrag en werk. Wat doe ik goed? Waar ben ik trots op? En wat lukt mij juist niet helemaal zoals ik wil? Hierdoor krijgen ze meer inzicht in hun eigen leerproces. Soms reflecteren ze alleen, soms met andere leerlingen en soms samen met de leerkracht.

Druk, drukker, drukst… Het lijkt de nieuwe norm van de maatschappij. Eén ding is zeker: iemand die goed kan plannen en zijn verantwoordelijkheid pakt, ervaart meer rust in het leven. Hoe fijn is het als je al op jonge leeftijd leert hoe je dit het beste aanpakt? Onze kinderen leren binnen ons daltononderwijs om zelf de verantwoordelijkheid te dragen en hun taken in vrijheid zelf te plannen en uit te voeren.

Onderdelen die bij effectiviteit passen: gebruik van de timetimer, de wisbordjes, de dagplanning en direct aan het werk kunnen door middel van bijvoorbeeld de weektaak. We maken gebruik van het instructiemodel Effectief Directe Instructie (EDI), dat uit vier stappen bestaat:

  1. De leerkracht doet iets voor
  2. Kinderen doen de taak vervolgens samen met de leerkracht
  3. Kinderen doen de taak samen
  4. De leerlingen pakken het tot slot alleen op

Leerling Maarten vertelt:

“De weektaak vind ik altijd tof. Op donderdag krijgen we hem en we mogen dan voor de hele week invullen wanneer we wat gaan doen. Elke dag heeft een eigen kleur. Zo leren we heel goed om zelf te plannen. Als we een taak af hebben, kleuren we hem in. Onderin zien we ook hoe lang we erover gedaan hebben.” Benieuwd naar het hele verhaal van Maarten? Je leest het hier!

Verantwoordelijkheid

Wat gebeurt er als je iemand de vrijheid geeft in zijn taken? Een krachtig persoon pakt in zo’n situatie de verantwoordelijkheid. Op basisschool Onder de Wieken helpen we kinderen deze verantwoordelijkheid te nemen. Door leerlingen te stimuleren zelf na te denken leren zij keuzes te maken en hierin een actieve houding aan te nemen. Daar hebben zij in hun toekomst profijt van. Door leerlingen meer vrijheid te bieden leren zij eigen keuzes te maken en een actieve leerhouding te ontwikkelen. 

Onderdelen die bij verantwoordelijkheid passen: 

  • Leerdoelen stellen en behalen
  • Hulp vragen, KlasBouwers 
  • De daltonraad
  • Zelf je werk nakijken en verbeteren
  • Ons huishoudelijk takenbord. We zorgen zelf voor onze omgeving.
  • We werken met een weektaak die leerlingen gedeeltelijk zelf inplannen.
  • We werken met De Gelukskoffer waarin leerlingen leren welke onderdelen van geluk beïnvloedbaar zijn voor jezelf en hun omgeving. Zo dragen ze bij een positieve sfeer op school.

Juf Daphne vertelt: 

‘Doordat de kinderen in ons Daltononderwijs al heel zelfstandig leren werken en plannen, hebben ze hier aan de start van de middelbare school veel profijt van.’ Benieuwd naar het verhaal van onze juffen Daphne en Leenke? Je leest het hier.