Onze school

Basisschool Onder de Wieken is niet zomaar een school. Het is de plek waar kinderen zich ontwikkelen tot zelfstandige en zelfverzekerde mensen, klaar voor de toekomst. Wij helpen ze daarbij, door ons onderwijs op een innovatieve manier in te steken. Denk bijvoorbeeld aan:

• Onze leerlingen zitten in groepjes, niet in rijtjes. Dit stimuleert de onderlinge samenwerking en de communicatieve vaardigheden van de kinderen.
  • Op Onder de Wieken krijgen kinderen ruimte om zelf hun planning te maken en te bepalen wat ze moeten doen. Dit vergroot op jonge leeftijd hun zelfstandigheid en verantwoordelijkheidsgevoel.
  • We leren ze nadenken over hun werk. Met de ‘inleverbakken’ kunnen ze aangeven of iets lastig was of juist heel goed ging. Ook mogen ze werk waar ze trots op zijn in hun ‘Trots op-map’ stoppen. Dit vergroot het reflecterend vermogen van de kinderen. Ze leren waar hun kracht ligt, maar ook waar ze minder goed in zijn.
  • Leerlingen mogen op onze school aangeven hoe zij zich voelen. Ben je vrolijk? Verdrietig? Alles mag er zijn. Wanneer het minder goed gaat, zal de leerkracht hier aandacht aan geven.
  • We maken de kinderen mede-eigenaar van hun omgeving (de klas), door ze elke week een ander huishoudelijk taakje te geven. Bijvoorbeeld een opruimtaak, het zorgen voor de fruitbomen buiten of het wieden van onkruid. Ook dit vergroot de zelfstandigheid van de leerling.

De kleutertijd verlengen

We hebben het allemaal zelf meegemaakt en dus weten we: de overstap van groep 2 naar groep 3 is een behoorlijke. Van spelenderwijs de wereld ontdekken naar ineens elke dag in een rijtje zitten en woorden en sommen leren. Die overgang vinden we bij basisschool Onder de Wieken zo groot dat we hierin een nieuw systeem hebben bedacht.

Op onze school werken de groepen 1, 2 en 3 met elkaar samen. Dat betekent: er wordt gespeeld, maar er worden ook al woorden geleerd en sommen gemaakt. Dit alles in een thema (bijvoorbeeld ‘piraten’). Het voordeel voor leerlingen van groep 3 is dat zij zich zo nog eens kunnen verkleden, terwijl ze ook hun rekenlessen volgen. De stap is zo heel wat minder drastisch dan in het traditionele onderwijs. Daarbij leren de leerlingen zo met kinderen van een andere leeftijd omgaan.

Ook ouders doen mee

Op basisschool Onder de Wieken begrijpen we dat het heel wat is: je kind voor heel wat uren in de week overgeven aan andere volwassenen. Daarom betrekken we de ouders graag bij ons onderwijs. Elke week wordt er een techniekmiddag georganiseerd door de leerkracht in samenwerking met een ouder. De ouder geeft op deze manier óók een beetje les aan de klas en krijgt een beter beeld van wat er hier allemaal gebeurt.

Nieuwsbrieven: op de hoogte blijven van wat er speelt op onze school?

Alle ouders ontvangen met regelmaat een leuke nieuwsbrief vanuit Onder de Wieken, waarin we nieuwtjes en updates met je delen! De oude nieuwsbrieven nog eens teruglezen? Dat kan op deze pagina.