Wie kunnen je beter vertellen hoe het is om op Onder de Wieken te zitten dan onze leerlingen zelf? We vroegen Milou (10) en Maarten (11) uit groep 7 het hemd van het lijf. We kunnen je verklappen: als ouder zijnde krijg je door hun enthousiasme bijna zin om zelf weer de schoolbanken in te kruipen…
Laten we beginnen met een eerste indruk. Wat vinden Milou en Maarten van hun basisschool? Deze vraag alleen al levert een spraakwaterval op. Milou: “Heel gezellig! Alle juffen en meesters zijn heel aardig. En het is leuk dat we soms in de klas gesplitst worden, waardoor je steeds weer met andere leerlingen zit.” Maarten: “Op vrijdagochtend zitten we met de andere groep 7, dat is ook tof. Zo leer je ook andere kinderen beter kennen. Het is echt een leuke school.”
Hoewel de kinderen van Onder de Wieken zelf niet anders kennen dan het Daltononderwijs, vinden Milou en Maarten het tóch allemaal best bijzonder. Hun enthousiasme rondom alle Dalton-elementen delen ze maar wat graag. Maarten: “De weektaak vind ik altijd tof. Op donderdag krijgen we hem en we mogen dan voor de hele week invullen wanneer we wat gaan doen. Elke dag heeft een eigen kleur. Zo leren we heel goed om zelf te plannen. Als we een taak af hebben, kleuren we hem in. Onderin zien we ook hoe lang we erover gedaan hebben.” Milou: “Op woensdag zijn er veel samenwerkingsopdrachten. Soms zitten dan samen met groep 8. Dat is leuk, want als je even meeluistert met hun uitleg leer je daar ook weer van.”
Het smileybord, ook onderdeel van het Daltononderwijs, is bij beiden erg geliefd. Milou: “Laatst was de opa van een vriendinnetje van mij overleden. Zij gaf dat toen aan met een paarse smiley en later moest ze huilen. Klasgenootjes weten dan dat ze niet zo blij is en ook voor de juf is dat handig om te weten.” Maarten: “Met de smileys kun je heel makkelijk aangeven dat je verdrietig of boos bent. Dat vind ik heel fijn.”
Naast kwetsbaar durven zijn, leren de kinderen op Onder de Wieken ook hun verantwoordelijkheden te pakken. Zo mogen ze zelf kiezen of ze gaan voor het vak Godsdienstig VormingsOnderwijs (GVO) of Humanistisch VormingsOnderwijs (HVO). Milou: “Bij de eerste leer je meer over godsdienst, bij de andere meer over jezelf en de wereld. Ik heb samen met mijn ouders gekozen voor GVO omdat zij het belangrijk vinden dat ik andere mensen goed begrijp.”
Die verantwoordelijkheid pakken komt ook terug in de talentmiddag die groep 7 mocht organiseren voor de onderbouw. Maarten: “We moesten activiteiten bedenken voor groep 2 en 3. Dat mag niet dezelfde activiteit zijn, want de kinderen in groep 2 kunnen nog niet wat de kinderen in groep 3 kunnen. Dus moeten wij per klas het niveau bepalen. Dat is superleuk.” Milou: “En soms ook wel moeilijk. De eerste keer had ik drie kinderen voor een taak. Het ene kind wilde alleen op een trommel slaan, het andere kind was heel verlegen en de derde wilde álles, die was zo hyper. Dan moeten wij ervoor zorgen dat iedereen evenveel meedoet en aandacht krijgt. Soms wel lastig, maar vooral heel erg leuk om te doen!”